مصاحبه خبر گزاری آنا به مناسبت دانش بنیان شدن بازیخان انارستان
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، انارستان زیستبومی برای کودکان و نوجوان بوده که محصولات مختلفی را ارائه میدهد. این زیستبوم دوستدار کودکان و نوجوان، محصولاتش را نیز در همین راستا تولید کرده و به همین واسطه یک استدیو بهنام شاهغول ایجاد کرده تا بتواند بخش زیادی از نیازهای این دسته از افراد جامعه را که به شادی و تفریح نیاز دارند برطرف کند.
بهطورکلی این زیستبوم شامل تبلت نارتب، سیم کارت انارستان، سامانه اینترنتی چی خوبه و استدیو بازیسازی شاه غول است. بازیخان یکی از تولیدات استدیو شاه غول است که به تازگی توانسته دانش بنیان شود. بههمین مناسبت در مصاحبهای بهسراغ مدیر استدیو شاه غول جناب آقای علی نظری رفتهایم تا نظر او را در این رابطه جویا شویم.
مدیر استدیو شاه غول: کار شاه غول پوشش نیاز سرگرمی برای کودکان و نوجوانان است
علی نظری با تاکید بر ویژگیهای زیست بوم انارستان عنوان کرد: استدیو شاه غول بهعنوان یکی از سرویسهای مهم انارستان برای پوشش نیاز سرگرمی کودکان و نوجوانان و بهخصوص مشترکان سیم کارت انارستان در سال ۹۹ تاسیس شده و تا به امروز توانسته اهداف مهمی را لمس کند.
در استدیو شاه غول استعدادهای نوجوان و نیروهای بومی برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم بازی طراحی میکنند. بازیهایی که بهلحاظ کیفی در سطح استاندارد هستند و برای این سرزمین ساخته میشوند. علی نظری عنوان کرد که: محصولات این استدیو بازیهای موبایلی هستند که برای سیستم عامل اندروید یا پلتفرم تحت وب طراحی و تولید میشوند.
نارچین و چارچوری از تولیدات مهم شاه غول هستند
در ادامه گفتوگو علی نظری، مدیر استدیو شاه غول به محصولات این استدیو اشاره کرد که ۲ بازی اندرویدی هستند و سپس ادامه داد: بازی نخست نارچین نام دارد. این بازی در سبک جورچین ۳تایی یا اصطلاحا match ۳ ساخته شده و محصولی شبیه نمونه خارجی candy crush است. در این بازی بیش از ۵ جزیره از مراحل مختلف بازی وجود دارد و تعداد مراحل آن ۵۰۰ مرحله متفاوت است.
این بازی با الهام از آرت استایل ایرانی تولید شده و یکی دیگر از منابع مهم برای الهام آن کارتون مخصوص مجموعه انارستان که توسط بخش انیمیشنسازی در دست تولید است. نظری در ادامه توضیحات خود درباره دومین بازی تولیدشده توسط این استدیو نیز توضیحاتی را ارائه کرد:
چارچوری بازی آفلاینی که همه اعضای خانواده میتوانند در یک گوشی به بازی آن بپردازند. در چارچوری ۸ مینیگیم جذاب وجود دارد که میتواند در دورهمیهای خانوادگی و دوستانه برای گذراندن اوقاتی خوش، مورد استفاده قرار بگیرد. این بازی ابتدا برای تبلتهای دانشآموزی نارتب تولید شد و در ادامه در دسترس همگان قرار گرفت.
علی نظری، مدیر استدیو شاه غول: تولیدات شاه غول بیش از اینها است!
در ادامه صحبتمان با مدیر استدیو شاه غول از او پرسیدیم که تنها همین ۲ بازی از تولیدات این استدیو هستند، که در در جواب ما پاسخ داد: بازی دور قمر، حرفک، پیک خطری و چند بازی هایپرکژوال نیز برای نشر در خارج از کشور دردستساخت بوده که هنوز به اتمام نرسیدهاند. بهعلاوه اینکه بازیخان نیز از تولیدات مهم استدیو شاه غول است و ما مدت زیادی بر روی آن کار کردیم تا به محصول امروزی خودش برسد.
بازیخان، پلتفرم بازیهای تحت وب ایرانی
درباره این محصول مهم از مدیر استدیو شاه غول بیشتر پرسیدیم و او نیز توضیح داد که: بازیخان پلتفرمی برای ارائه خدمات به بازیهای html۵ یا همان تحت وب است که خدمات زیادی را ارائه میدهد. در بازیخان پرداختهای درونبرنامهای بهوسیله درگاههای بانکی خیلی راحت انجام خواهد شد.
برای هر بازی سرویس اختصاصی لیدربرد وجود دارد. برای هر بازی سرویس مخصوص مسابقات زمان هست و میتوان مدیریت بازیها را نیز بهراحتی در بازیخان انجام داد. مدیریت تبلیغات بنری و کامنت نیز بخشی دیگر از خدمت این اپلیکیشن هستند.
ویژگیهای بازیخان و آمار او تا به امروز از زبان مدیر استدیو شاه غول
نظری در ادامه صحبتهای خود به ویژگیهای بازیخان و آمار او اشاره کرد و گفت که: در یکسال گذشته بیش از ۱میلیون نفر از بازیخان استفاده کردهاند. او عنوان کرد که: فعلا بازیهای موجود در بازیخان تولید استدیو شاه غول هستند اما ممکن است در ادامه مسیر در ورود بازیهای استدیوهای دیگر نیز به بازیخان گشوده شود.
تا به امروز بیش از ۳۵ بازی هایپرکژوال در ژانرهای متنوع برای بازیخان تولید شدهاند و در دسترس قرار گرفتهاند. علی نظری در ادامه افزود که: بازیخان حتی این قابلیت را دارد که بهصورت وبسرویس در سوپراپلیکیشنهایی مثل اسنپ و بادصبا مورد استفاده قرار بگیرد.
کاربران سیم کارت انارستان که عموما از کودکان و نوجوانان هستند توانستهاند تقریبا هر هفته در لیگهای مسابقات بازیخان برند جوایز زیادی از کارت شارژ گرفته تا گوشی موبایل شوند.
بازیخانی که از امروز دانشبنیان است
نظری در بخش پایانی صحبتهای خود گفت که: در پاییز ۱۴۰۲ توانستیم بازیخان را دانشبنیان کنیم. بازیخان بههمراه ۳۵ بازی دانشبنیان شدند و این موضوع قطعا پایان مسیر موفقیتهای بازیخان نخواهد بود و صرفا شروعی برای آن است. ما در تلاش هستیم تا قابلیتهای بیشتری را به این پلتفرم اضافه کنیم.
یکی از مهمترینهای آنها استفاده از دیگر توسعهدهندگان و بازیهای آنها در بازیخان است که در آینده محقق خواهد شد. پروسه دانشبنیانی بازیخان چیزی حدود ۲ ماه طول کشید اما سرانجام محقق شد.
مزیتهایی که دانشبنیانشدن برای بازیخان دارد
مدیر استدیو شاه غول، علی نظری در ادامه با تاکید بر مزیتهای دانشبنیانشدن بازیخان افزود: مزیتهای زیادی دراینخصوص وجود دارد که باید به آنها اشاره کنیم تا دلیل انجام این کار مشخص شود. از این پس امکان استفاده از معافیتهای مالیاتی برای ما وجود خواهد داشت.
میتوانیم برای توسعه بازیخان از وامهای مخصوص شرکتهای دانشبنیان استفاده کنیم و سریعتر در این مسیر خود را رشد بدهیم. از این پس میتوانیم از نیروهای مختصص بهعنوان امریه در بازیخان استفاده کنیم و سرعت توسعه را بالا ببریم.
آیا بازیخان میتواند برای کودکان و نوجوانان سرگرمکننده باشد؟
بازیخان یکی از محصولات خوب و تولیدات موفق این روزهای دنیای ویدیوگیم در ایران است که هنوز جا برای کار زیاد دارد. در دورانی که نسل جوان ما با تولیدات غریب و غیربومی بمباران شدهاند، استفاده از پلتفرمهای جایگزین داخلی که در تلاش هستند تا محصولی بومی و ملی بیافرینند جای تقدیر خواهد داشت و باید هم از آنها حمایت کرد